Het mooie van een f*ck up

01 Oktober 2018

Fouten in mijn agenda... ja, ze komen weleens voor. Via Facebook, Whatsapp of SMS komen mijn afspraken binnen. Soms heb ik mijn agenda niet bij de hand of volgen er een aantal berichten over en weer. Dit is het moment waarop er weleens een afspraak niet goed genoteerd wordt. En dan gaat het mis... Iemand belt aan en mijn wax staat niet aan, ik loop nog als een verwilderde met smoelige vlekken van onbekende oorzaak op mijn huispakje door mijn huis, ik slurp van mijn groene kikkererwteneiwit-spinazieshake (ja, Huub van Etten), ik sta in de douche of erger nog... ik zit op een terras in de zon. Grand Master F*ck Ups en geheel mijn fout.

Laatst kwam mij dat duur te staan. Ik was niet thuis terwijl ik een waxafspraak had staan. Mijn telefoon stond op stil en ik genoot nietsvermoedend van olijven en een glas rode wijn op een nazomerse avond op een terras. Ik had een vrije avond, dacht ik. Mijn klant heeft me wel 6x gebeld en daarna een boze app gestuurd. Uiteraard was ik onwetend van dit alles. Bij thuiskomst was ik een goede bui, tot ik mijn telefoon pakte en de berichten las.

Direct heb ik me verontschuldigd en gevraagd op welk tijdstip hij de dag later of de dag daarop kon komen. Natuurlijk bood ik hem ook een ander tarief, want zoiets voelt enorm lullig (echt een leuke woordspeling). Voor hem, maar ook voor mij. Ik kon op zijn voorstel om bij hem thuis te komen waxen om mijn fout te herstellen, niet ingaan. Er is geen tafel, het licht is slecht en het duurt wel een uur eer de wax goed van temperatuur is. Deze klant koos ervoor om op Google een recensie achter te laten. Niet zo'n leuke, natuurlijk en ik begrijp dat best. Het was rot voor hem, maar ook voor mij omdat ik het niet kon rechttrekken.

Er is een gek mechanisme in ons dat maakt dat we één slechte recensie zwaarder laten wegen dan alle goede recensies. Je blijft de slechte lezen en voor je het weet, kurketrek je neerwaarts de donkere diepte in. Not good, not good at all! Ik heb het bericht verschillende keren gelezen en er een reactie opgegeven. Gelukkig had hij niet alleen geschreven dat het k*t en r*k was bij Wax & Go Studio, maar dat hij ookeen aantal keer naar volle tevredenheid was behandeld. Dat maakte het een stuk minder rot. Ik richtte me op het goede stuk en besloot het andere minder te laten wegen. Ik nam zelfs het besluit andere klanten te vragen mij een rating te geven op Facebook en Google. Die rottigheid bracht me in beweging! En ik ontving echt hele lieve recensies, waardoor ik weer fluitend door het leven ga. Op de rem trappen als je dat zwarte gat inglijdt, is even een trucje, maar ik wist het om te keren. Best trots op.

Kennelijk is er nog een ander mechanisme wat bij sommige mensen in werking treedt, namelijk dat het makkelijker is iets negatiefs te spuien, dan iets positiefs. Ik had namelijk best graag geweten dat hij  tevreden was over mijn behandelingen, maar in die gevallen werd de smart foon niet getrokken. Over de hele wereld zijn mensen die dagelijks het beste van zichzelf geven, maar die ook weleens fuck ups produceren. Want de kat lag zwaar op je borst en je sliep zo slecht die nacht, je had een crisis in je relatie, je kwam net van vakantie terug en je had geen idee meer van het concept agenda. Het leven zelf slaat je weleens uit je baan. Fuck up time, baby. En de gedachte die ook wel door mijn hoofd gaat, is dat deze klant misschien wel een nare dag had, zeg maar een f*cked up day of dat hij zich geweldig verheugde op een behandeling of hopelijk dan toch op het resultaat... 

Een fuck up van deze orde heeft mij iets goeds opgeleverd, dat is wat ik maar even wilde zeggen. Vergeef jezelf je fout (deed ik) en laat het gaan (deed ik ook). Denk aan alle andere keren dat het wél goed ging. 

 

 

Ik ben Ingrid Sarsanszky. Entrepreneur met een hang naar authenticiteit, vrijheid, creativiteit, spiritualiteit en met veel liefde voor mijn medemens. Energieke duizendpoot die vindt dat je alles mag doen wat je leuk vindt. Waxtechnician en waxtrainster bij Wax & Go Studio, masseur, hypnotherapeut, blogger, skincare freak... Vergeet ik iets?